کنگره جشنواره نیست، از جنس دیگرست!

نقدی بر برنامه های کمیته تبلیغات و روابط عمومی کنگره سرداران و 4000 شهید استان یزد

هدف از برگزاری کنگره بزرگداشت شهید صدوقی، سرداران و چهار هزار شهید استان یزد چیست؟

آزادگان و جانبازان، در این کنگره چه جایگاهی خواهند داشت؟

امروز در فردای جنگ، گفتن از شهیدان و جنگ راحت و آسان است، اما مشکل، ادامه دادن راه سرداران و شهیدان گلگون کفن جنگ می باشد.

بدلیل شرایط ایجاد شده بعد از جنگ و غوغای سازندگی و اصلاحات، نسل سوم، با جنگ و حماسه مقاومت و فلسفه شهادت بیگانه است، و با شیوه هایی که کالاهای خارجی و تجاری تبلیغ و معرفی می شود، نمی توان حماسه و ارزشهای مقدس دفاع مقدس را تبلیغ و معرفی کرد.

کنگره سرداران و 4000 شهید استان، جشنواره و همایش و سمینار نیست، سوگواره هم نیست، کنگره بازآفرینی خاطره ها و گردهمایی بازماندگان جنگ در روزگار بعد از جنگ است، و این مهم، با کدام شیوه و روش انجام خواهد شد؟

یاد و خاطره شهیدان را می بایست بدرون قلبها برد، اما برنامه تبلیغاتی کنگره، چشمها را نشانه رفته است، نه قلبها و اذهان را.

جنگ دروغ نبود. شهادت دروغ نیست. انقلاب اسلامی یک حقیقت است، اما تبلیغات سفارشی، دروغ است؛ چرا که به رنگ و لعاب پناه برده است. رنگ جبهه ها سرخ و خاکی بود، رنگ صداقت و ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری بود، رنگ شایسته سالاری و عشق گرایی بود، و نباید که جای این رنگهای پاک، بر تابلوهای مدرنیزه و گرانقیمت امروز خالی باشد، و اما مشکل اینجاست، که تابلوهای مدرنیزه و شکیل تبلیغاتی امروز، تاب تحمل و دیدن آن رنگهای زنده احساسی و حقیقی را ندارند.

در هنگامه جنگ نابرابر فرهنگی، هر اندازه برای فرهنگ و هنر و حماسه دفاع مقدس هزینه شود کم است، اما هزینه ای که اینک در روبروی چشم مردم فقیر و نادار و دوستدار ارزشها، صرف تبلیغات رنگی و پوستری می شود، فرهنگ ساز و تاثیر گذار نیست، و نمی باشد.

فرهنگ جبهه و شهادت و مقاومت، فرهنگی سادگی و صمیمیت است، فرهنگ برادری و برابری است، فرهنگ ارزش گرایی و عدالت است، و این فرهنگ ریشه دار ارزشمند را نمی توان توسط بیلبوردهای تبلیغاتی بی ریشه و پوسترها و تندیس ها و وسایل تشریفاتی، بدرون اذهان برد.

بیاییم برای پاسداشت ارزشها و رسیدن به فرهنگ نجات بخشی، که در جبهه های جنگ حماسه خلق کرد و انقلاب ساخت، با تفکری عمیقتر، و با نگاه به نیازهای امروز جامعه از نو برنامه بنویسیم.

با برنامه و هزینه ارائه شده، متاسفانه کنگره بزرگ حماسه سرداران، تا حد همایش خشت خام و تحول و توسعه و سمینار ناباروری پائین خواهد آمد، در شهر و استان همایش و سمینارها، جنس کنگره سرداران و 4000 شهید استان، باید که از جنس دیگری باشد، کنگره باید که در بردارنده تحولی عمیق در سیستم مدیریتی و تفکر مدیریتی استان و زندگی مردم باشد، و این با برنامه های اعلام شده زیر ممکن نیست.

- تهیه پلاکارد بتری با محتوای تبلیغات وصیت نامه و تصویر شهداء 500 عدد 000/000/ 75 ریال( تبلیغاتی شدن وصیت نامه و تصویر شهداء، موجب فراموش شدن متن و اصل خواهد شد، پلاکاردها را باد می برد، وصیت نامه و تصاویر را بدست باد نسپاریم)

- طراحی و چاپ تابلو بتری از تمثال سرداران شهید 150 عدد 000/000/ 25 ریال ( یک تابلو و یک اثر ماندگار هنری که با عنصر عشق خلق شود، تاثیر آن از چاپ صدها تابلو تصویری بیشتر می باشد)

- طراحی و چاپ پوستر با موضوع شهدای استان 000/ 10 برگ 000/000/ 15 ریال( پوسترها در کجا و چگونه می خواهد نصب شود، بر در و دیوار نازیبای شهر و کنار پوسترهای تجاری؟)

- طراحی و چاپ بروشور تبلیغاتی رنگی 000/10 برگ 000/000/ 15 ریال( بروشور را معمولا برای نمایشگاه و فروشگاه و فیلم و تئاتر تهیه می کنند، و اما کنگره یک چیز دیگرست)

- طراحی وچاپ ادعیه تبلیغاتی زیارت عاشورا 000/ 10 برگ 000/000 /5 ریال

- ساخت تیزر تبلیغاتی برگزاری اجلاس 3 دقیقه 000/ 500/ 7 ریال( تیزر دقیقه ای دویست و پنجاه هزار تومانی، تیزر عشق و هنر نیست، تیزر کسب و درآمد است)

- ساخت نماهنگ تبلیغاتی ویژه افتتاح اجلاس 5 دقیقه 000/000/ 30 ریال( یک گروه سرود نمایشی با هزینه و تاثیر گذاری بیشتر می تواند، ساعتها حماسه جبهه ها را بازخوانی کند، اجلاس را با نمایشواره کجائید ای شهیدان خدایی شروع کنید، نه با نماآهنگ تبلیغاتی)

- خرید محصولات فرهنگی! دسته کلید، خودکار، سی دی، قرآن و کتاب برای 4000 نفر 000/000/ 120 ریال( چگونه می شود دسته کلید را در کنار کتاب گذاشت؟ و در نهایت اینکه این هدایای فرهنگی، نصیب و سهم چه کسانی خواهد شد؟)

- چاپ سالنامه شهدای استان یزد 5000 عدد 000/000/ 50( از سالنامه نباید ساده و سطحی عبور کرد، و شیوه تهیه و طراحی و چاپ و توزیع آن بسیار مهم می باشد، و در نهایت اینکه توزیع مجانی سالنامه نمی تواند تاثیر گذار باشد، سالنامه ارزشها را هر کس که می خواهد، خود باید با پرداخت وجه تهیه کند)

- تهیه و ساخت سرود حماسی شهدا و دفاع مقدس ویژه کنگره استان یزد 000/000/ 30(!!)

- تهیه و اجرای تاتر برگزیده دفاع مقدس در روز اجلاس 000/000 /30 ریال( کدام تاتر؟ کدام گروه؟ با کدام فراخوان؟)

- برگزاری مسابقه شهید شناسی! 000/000/ 20 ریال ( شهیدان را باید با مطالعه شناخت نه با مسابقه! رزمندگان صادقی که مسابقه شهادت می دادند را نباید سوژه مسابقاتی کرد، که پاداش آن جایزه مادی می باشد)

- طراحی و چاپ کارت دعوت برگزاری اجلاس! 000/000 /5 ریال ( مگر تبلیغات سطح شهر خود دعوت نامه ای برای عام نیست؟ آنها که دعوت نمی شوند در اجلاس چه جایگاهی دارند؟ کارت دعوت تشریفاتی، کنگره ارزشها را تشریفاتی خواهد کرد)

- طراحی و ساخت تندیس بلورین یادبود کنگره 500 عدد 000/000 /750 ریال( پلاک ها را چرا باید به تندیس تبدیل نمود؟ یادبود کنگره باید بر وجودها جا خوش کند، تندیسها بلوری، روح شهادت را از پیکره شهادت جدا می سازد، در کنگره از تندیس نگوییم، از تقدس بگوییم)

- طراحی و ساخت لوح ایثار 4000 عدد 000/000/ 160 ریال ( لوح ایثار را چه کسانی و برای کدامین ایثار خواهند گرفت؟ آنها که بخاطر پست و مقام، آخرتشان را بدنیا فروخته اند نیز ایثارگران بزرگی می باشند! آنها از کنگره چه سهمی خواهند برد؟)

- طراحی و ساخت لوح تقدیر جهت تجلیل از مسئولین و مدیران ادارات و دوایر دولتی در برگزاری کنگره 200 عدد 000/ 500/ 12 ریال (این تجلیل چه ربطی به کنگره شهیدان دارد؟ اگر به شهیدان چیزی نمی دهیم، حداقل دیگر چیزی از شهیدان نگیریم)

- اجرای برنامه برگزاری اجلاس کنگره با بهره گیری از هنرمندان کشوری! 000/000/ 60 ریال( راه غلطی را که دیگر برگزار کنندگان برنامه ها و جشنواره ها آغاز کرده اند، کنگره نباید ادامه دهد، جایی که چهار هزار شهید دارد، مطمئنا چهل هنرمند نیز خواهد داشت)

- آماده سازی اجلاس از جهت ملزومات، دکور، صوت، نورپردازی 000/000/300 ریال( چگونه می توان با تشریفات و اسراف از فرهنگ شهادت و ارزشها گفت؟! باور کنیم که سادگی زیباست، و سادگی برای اجرا هزینه زیادی ندارد)

جمع کل 000/000/ 035/ 1 ریال

امید داریم که برگزاری کنگره، بتواند چهل نفر را از خواب بیدار کند، و یا چهل ذهن جوان را با ارزشهای از یاد رفته آشنا سازد، کنگره قبل از شروع تا بعد از پایان، باید از اصول و ارزشها و فرهنگ بگوید، فرهنگی که از خدا محوری و شهادت خواهی، در گذرگاه سیاست و اقتصاد، به پول محوری و مقام خواهی سوق داده شده است.

شهیدان برای آزادی و استقلال ایران اسلامی جان و خون خود را داده اند، ما برای رسیدن به فردای پرافتخار ایران و ایرانی، چه خواهیم داد؟ آیا حاضریم بخاطر عدالت و خدا و انقلاب و ایران، از موقعیت و پست و منفعت خود بگذریم؟

يزدفردا                                                 شوق دات كام 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا